Een open brief aan Dries Mertens


 Beste Dries,

 Ik herinner me je nog van een paar jaar geleden, toen ik op de tribunes bij AGOVV zat en jij over het speelveld op sportpark Berg en Bos dartelde. Je was een klein manneke uit België dat vol bravoure langs de linkerkant de tegenstanders doldraaide. Ik denk alleen niet dat jij mij nog kent uit die tijd maar dat maakt niet uit, ik herinner me ook weinig uit mijn kinderjaren. Maar wat heb ik genoten van je: je rende totdat je er bij neerviel, je liep je tegenstanders links en rechts voorbij, je straalde voetbalplezier uit, je was het boefje van Berg en Bos. Nu een paar jaar later kijk ik op de tv naar PSV en zie daar nog steeds klein Belgisch manneke op het veld staan. Maar ik zie nog maar één ding doen op het veld, namelijk de tegenstander aan de binnenkant passeren en daarna schieten op de goal. Soms met een goal tot gevolg, maar steeds vaker met balverlies tot gevolg. Waar is die kleine Dries Mertens gebleven die als een boefje op de linkerkant bij AGOVV speelde?

 Je ging zo mooi van AGOVV naar FC Utrecht en verdiende daar een transfer naar het grote PSV. Je begon daar voortvarend met veel doelpunten, wat natuurlijk heel knap is. Maar ik vond je verder maar een beperkte voetballer dit seizoen. Je had maar een actie in huis, welke niet altijd lukte en verder had je weinig waarde voor het huis. Gelukkig ben je nog jong en kun je nog leren. En het beste om te leren is het kijken naar een goed voorbeeld. Daarom laat ik je zo meteen een filmpje zien van de beste linksbuiten op de Nederlandse velden in de laatste 20 jaar, namelijk Marc Overmars. Misschien ken je hem wel helemaal niet, maar hij lijkt best wel op jou. Klein van formaat, goede actie binnendoor met scorend vermogen. Hij begon net als jou in de eerste divisie en belandde via een middenmoter bij een Nederlandse topclub, namelijk Ajax. Hier haalde hij grote successen met onder andere het winnen van de Champions League in 1995. Na Ajax speelde hij nog bij Arsenal en Barcelona. Een voetballer die compleet was aan de linkerkant. Hij was snel, tweebenig, had zowel een actie binnendoor als buitenom en had scorend vermogen. Kijk maar goed Dries, daar kun je nog heel veel van leren


Maar niet alleen voetballend val je me dit seizoen tegen Driesje, ook vertoon je allemaal raar gedrag. Zo blijf je na de warming up nog heel lang alleen ballen op het doel schieten, terwijl de rest van het team allang naar binnen is. Als de spelers klaar staan om het veld op te gaan is het altijd wachten op Dries. Misschien moet je nog leren je veters te strikken, dat zou natuurlijk kunnen. Maar als de spelers dan het veld opgaan, moet jij zo nodig nog wat water drinken waardoor je minimaal 10 meter achter je team het veld op sjokt. Misschien wist het nog niet Driesje, maar voetbal is een teamsport. Je vormt samen met 10 andere spelers in het zelfde shirt een team. Je doet samen de warming up en je komt samen het veld op en je speelt samen een wedstrijd. Dat betekent ook dat je de bal naar elkaar moet overspelen Dries.

Het draait niet alleen maar om Dries Mertens Driesje. Ook al ben ik ben ik AJAX supporter, toch vind ik dat je het moet verdienen om een PSV shirt te dragen. Er zijn namelijk hele goede voetballers je voor gegaan bij PSV. Misschien ken je ze wel uit je plaatjesboeken van Panini. Ze heten Romario, Ronaldo, Luc Nilis, Ruud van Nistelrooij en Kezman, om er maar een paar te noemen. Zoek ze maar eens op op You Tube, kun je een hele hoop van leren! Maar ik snap niet zo goed waarom je je zo raar gedraagt? Zou je dat ook als je bij Barcelona zou spelen. Ik denk het niet, want dan krijg je van meneer Puyol een flink pak slaag voor je billen. Waarschijnlijk heeft er niemand bij PSV wat van gezegd, maar kijk maar uit Driesje want volgend jaar komt er een hele strenge meneer bij PSV. Hij heet Dick Advocaat en is een hele goede strenge trainer. En als je je dan ook zo gedraagt pakt hij zomaar al je knikkers en lolly’s af!!

Ik hoop dat je je snel gaat gedragen en goed gaat voetballen. Want ik vond die Dries van AGOVV zo’n leuke voetballer.

Gegroet,

Marcel

PS. Mocht je nog niet kunnen lezen moet je maar aan meester Dick vragen volgend seizoen of hij deze brief wil voorlezen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar