De strijd om de 2e plaats; Feyenoord


De kampioen van dit voetbalseizoen is bekend met AJAX, maar de strijd om de 2e plaats wordt pas beslist op de laatste wedstrijddag. PSV en Feyenoord zullen dan uitmaken wie volgend seizoen via de voorrondes mag proberen te plaatsen voor het miljoenenbal van de Champions League. Ik heb er aan het begin van dit seizoen een fles goede wijn om verwed met een, in mijn ogen, dwaze Feyenoord supporter die beweerde dat Feyenoord europees voetbal ging halen. Met het vertrek van Wijnaldum, Castaignos en Fer, maar vooral met de komst van trainer Ronald Koeman leek het een gevecht tegen degradatie te worden in mijn ogen.  Een wonder was nodig om mijn ongelijk te bewijzen. En wat voor een wonder…

Voorop gesteld dat Feyenoord een mooie club met echte supporters en een prachtig voetbalstadion is, heb ik me vorig seizoen toch kostelijk vermaakt de ondergang van Mario Been en zijn 11 kleuters. Nederlaag volgde op nederlaag en de degradatiestreep kwam steeds dichterbij. Het leedvermaak voor mij, en met mij vele andere AJAX supporters, was groot. Niks leukers dan de aartsvijand te zien stuntelen. Het hoogtepunt was toch wel het wegstemmen van Mario Been. De kleuterklas kwam samen en uberkleuter Ron Vlaar stelde voor om meester Been in de hoek te zetten. Iedereen die voor was moest zijn legoblokje in de lucht steken en iedereen die tegen was moest dat ook maar gewoon doen. En zo bouwde de kleuterklas zijn eigen luchtkasteel. 

Het seizoen begon met niet echt vooruitzicht op beter. De beste spelers waren verkocht, en weliswaar werden  met Guidetti en Bakkal als adequate vervangers binnengehaald, maar er leek geen reden om de coolsingel vast te reserveren voor festiviteiten in de maand mei. En zo waren de resultaten en het vertoonde spel tot de winterstop ook. Wisselvallig met een matig draaiend elftal. Maar in de topwedstrijden stond Feyenoord op en werd het een reuzendoder met Guidetti als aanjager. Na de winterstop werden ook de kleine wedstrijden gewonnen en klom Feyenoord steeds verder op de ranglijst. Iedereen keek vol ongeloof toe, want dit is toch onmogelijk. En na een serie van 10 wedstrijden zonder nederlaag en met maar 4 doelpunten tegen staat Feyenoord toch echt op de 2e plaats.

Wonderen bestaan dus en de schrijver van dit wonderverhaal heet Ronald Koeman. En dat is al een wonder op zich, want Koeman was toch een resultaattrainer. Hij kwam bij diverse clubs 2 jaar langs, boekte resultaten, stapte op de trein en liet grote puinhopen achter. Spelers beter maken had hij nog nooit gedaan, dus het was gedoemd te mislukken bij Feyenoord. Niks bleek minder waard! Koeman heeft dit seizoen elk speler in de selectie beter gemaakt, maar vooral zelfbewuster. Er stond een team dat wist wat het kon en vooral wat het niet kon.


En blijkbaar is dat voldoende om 2e te worden in Nederland. Want laten we wel zijn Feyenoord bestaat uit middelmatige voetballers. Mulder is een aardige keeper, Vlaar en De Vrij nuttige verdedigers, Clasy een hardwerkende middenvelder, El Ahmadi een spelverdeler in de marge en Guidetti niets meer dan een cultheld. Maar geen enkele speler die in aanmerking hoort te komen voor het Nederlands Elftal, nu niet, maar ik denk ook in de toekomst niet. Toch zijn ze in een half jaar tijd gegroeid van kleuters naar volwassenen en in staat om hun grootheidswaanzin aan de kant te zetten. Want de sterkte van Feyenoord zit in het team, waarin elk belang ondergeschikt is aan het team belang. Een prestatie die echt alle lof aan Koeman doet toekomen.

Ik gun Feyenoord en hun legioen dit succes, na jaren van bezuinigingen op zowel financieel als resultaat. En laat ik ook eerlijk zijn, er is als AJAX supporters niks mooier dan teletekst op te zetten en te zien dat AJAX kampioen is geworden, vlak voor Feyenoord. Daarom hoop ik dat Feyenoord de 2e plaats komende zondag veilig gaat stellen. Daar heb ik zelfs een fles wijn voor over……





Tidak ada komentar:

Posting Komentar