De tolerantie van de Rabobank


Langzaam word ik wakker op deze zaterdagochtend en ik draai me nog meerder malen om. Toch maar die ogen open doen en accepteren dat het tijd is om het bed uit te gaan. Ik voel aan alles dat het lang gaat duren voordat ik op gang ben deze dag. Totdat ik mijn twitter open op mijn iphone, mijn ogen springen open, de slaap is verdwenen en ik zit rechtop in bed. Mijn complete timeline is ontploft met maar 1 bericht: Rabobank tolereerde doping. Een raar gevoel van euforie maakt zich meester van mij, want dit kan de doodsteek zijn voor de Nederlandse wielerploeg. Maar veel belangrijker is toch dat de waarheid altijd zegeviert en bovenkomt.  Het netste jongentje blijkt toch ook een ordinair boefje.


Snel de laptop open slaan en NuSport opzoeken en het artikel lezen over dit dopingschandaal. Het blijkt om een artikel in de Volkskrantte gaan, waarin Matschiner vertelt over het Oostenrijkse dopingschandaal. Een verhaal dat al jaren gaat over bloedtransfusies in Wenen, waar Boogerd al jarenlang aan wordt gelinkt. Naast Boogerd werden Posthuma en Weening ook altijd in verband gebracht met dit Weense dopinglab, maar dit ontkracht Matschiner. Er zou nog één andere Nederlandse renner zijn bloed hebben laten opslaan in Wenen, maar een naam wordt niet genoemd. Bij mij komt de naam Dekker ineens naar boven, maar dat zeg ik natuurlijk niet hardop zonder bewijzen.

Niks nieuws denk ik al lezend tot ik een uitspraken van Theo de Rooij tegenkom. Uitspraken die het einde zullen gaan betekenen van de Rabobank als wielerploeg, want wat blijkt men wist overal van. De leiding van de ploeg tolereerde doping zolang het maar gebeurde onder toezicht van de medische staf. De veiligheid van de renner stond altijd voorop volgens De Rooij.

Oh nu wordt het smullen, denk ik al lezend; de schijnheiligheid gaat de boventoon voeren. Ineens worden allerlei zaken duidelijk vanuit het verleden. Rasmussen werd wegens dopinggebruik uit de tour gehaald was altijd het verhaal. Maar nu is het precieze verhaal duidelijk, hij werd uit de Tour de France gehaald door zijn eigen ploeg omdat hij doping gebruikte buiten toezicht van de eigen medische staf. En zo zijn er meer disciplinaire straffen uitgedeeld aan renners. Alles mocht zolang de ploeg maar onder controle was en de waarheid kon verdoezelen.


Ineens is de breuk met Thomas Dekker volledig verklaard, staan alle overwinning van Erik Dekker in een ander daglicht en is Boogerd zijn magie kwijt. Het hele Nederlandse wielrenner staat hiermee op omvallen, want we waren altijd het braafste jongetje van de klas. Maar nu blijkt alles anders te zijn. Onze grootste ploeg blijkt gewoon ordinair een tweede Festina te zijn en zal net als deze ploeg ten onder gaan. Het hele fundament van het Nederlandse wielrenner blijkt vervuild te zijn met doping en er zal groots schoonschip gemaakt moeten worden. Dat betekent dat iedereen uit de beruchte periode van de Rabobank uit de sport geweerd zal moeten worden. Er is geen ruimte voor mensen met een dubbele moraal. We zullen een forse stap terug moeten doen met het Nederlandse wielrennen om er ooit weer bovenop te komen.


En hopelijk begint de NOS met het goede voorbeeld, want ik weet 1 ding zeker: ik kijk geen wielrennen meer bij de NOS als Michael Boogerd daar commentator blijft. Met mij zullen vele dan naar de Belg overschakelen. Want schijnheiligheid is ook mij niet vreemd...... 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar