Nederland moet de Olympische gedachte omhelzen


In de topsport wordt bijna altijd gesteld dat de Olympische gedachte niet telt; winnen is wel degelijk belangrijker dan meedoen. Iedereen die met topsport te maken heeft roept dat het fantastisch zou zijn als Nederland de Olympische Spelen van 2028 zouden gaan organiseren. Ik hoop toch echt dat we dit niet gaan proberen, want we kunnen dit toch echt niet als Nederland aan. De Olympische spelen zijn echt vele malen te groot voor een klein land als Nederland. Het vergt enorme investeringen op het gebied van infrastructuur en sportfaciliteiten die na de Olympische Spelen volstrekt overbodig zijn. Daarnaast ontbreekt er in Nederland een sportcultuur die vereist is om het grootste evenement ter wereld met zijn allen te kunnen dragen. Toch hoop ik wel dat Nederland de Olympische gedachte gaat omarmen en uitdragen.

Al jaren gebruiken politici de sport om mee te kunnen scoren. Tijdens deze sportzomer durfden enkele politici het zelfs aan om (met wisselend succes) hun gezicht te vertonen in praatprogramma’s tijdens het EK voetbal en de Tour de France. Helaas alleen voor hun eigen gewin om te scoren met sport, maar ik hoor er geen één echt een zinnig woord over sport zeggen. Het draait namelijk niet om die paar topsporters die er in Nederland zijn, deze sporters hebben al goede faciliteiten en redden zichzelf wel. Nee het zou eens moeten gaan om de breedte sport in Nederland.


Ik weet als geen ander hoe belangrijk beweging voor een mens is. Vroeger, toen ik klein was, sportte ik regelmatig en had ik ook een vrij sportief lichaam. Iedereen die mij nu ziet zal dit sportieve er nergens meer in terug herkennen. Gelukkig heb ik de draad weer opgepakt en hoop ik de komende tijd er wat kilo’s af te sporten. Maar er is in Nederland ook geen basis om te sporten en gezond te leven. Iedereen roept wel dat je gezond moeten leven, maar de praktijk wijst toch echt anders uit. Het ongezonde eten  en drinken is prominent verkrijgbaar en de overheid bezuinigt op elke vorm van sport.

Terwijl het verkeerde bezuiniging is; in sport investeren levert de maatschappij juist geld op. De zorgkosten rijzen de pan uit en juist door te investeren in een gezonde maatschappij houden deze kosten binnen de perken. Ook is het toch algemeen bekend dat een gezond en fit iemand veel productiever in het leven staat dan een ongezond persoon met overgewicht. De overheid zou echt moeten investeren in sport op vroege leeftijd. Ik heb het zelf  al niet meer meegemaakt, maar schoolzwemmen zou echt weer terugkeren. Daarnaast zou op elke basisschool de gymlessen door een daarvoor opgeleide docent gegeven moeten worden. Nu gebeurd het door dezelfde docent die ook taal, rekenen en allerlei andere vaardigheden bij de kinderen probeert bij te brengen. Je kunt van deze mensen toch ook geen volwaardige les in lichaamsbeweging verwachten.


De overheid moet juist de topsport loslaten en de Olympische gedachte uitspreken: Meedoen is belangrijker dan winnen! Zorg dat er een sportklimaat ontstaat in Nederland, zorg dat elke Nederlander zijn minimale beweging krijgt of in elk geval weet hoe hij moet bewegen.  Uiteindelijk zal de topsport hier ook van mee profiteren. Zorg eerst dat Nederland een echt sportland wordt, voordat je aan een miljarden investering denkt voor een Olympische Spelen. ..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar